Kolejne propozycje dla dzieci. Zachęcamy do korzystania.

Temat: Wiosenne przebudzenia. Wiosenne powroty.

Termin: od 30 marca do 3 kwietnia 2020 r.

Cele: rozwijanie mowy, poznawanie oznak wiosny, poznawanie nazw mieszkańców łąki, rozwijanie sprawności fizycznej, ćwiczenie pamięci ruchowej, utrwalenie nazw miesięcy, rozwijanie sprawności manualnej, przeliczanie w zakresie 10.

1. Zabawa „Jaka jest wiosna?”

Rodzic cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a dziecko w dowolnej chwili mówi: stop.

Dzieci starsze: podają określenie, jakie według nich pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymał się rodzic.

Dzieci młodsze: podają określenia wspólnie z rodzicem.

np.

k – wiosna jest kolorowa,

p- wiosna jest pachnąca,

s – wiosna jest słoneczna,

r – wiosna jest radosna.

2. Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi „Wiosno, gdzie jesteś?”

Dziecko naśladuje czynności i odgłosy, o których opowiada rodzic.

Olek nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać (dziecko maszeruje w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze (naśladuje poruszające się drzewa i ich szum). W oddali usłyszał śpiew ptaków (naśladuje śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany (biega z szeroko rozłożonymi rękami), a potem brodziły po trawie, wysoko podnosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek (maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, rozgląda się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć (cicho naśladuje klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć (naśladuje żabie skoki). Nawoływały się cichutko (cicho kumka), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Olek przeciągnął się, aby rozprostować kości (przeciąga się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową (naśladuje brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się. Zaczął uciekać. Wymachiwał rękami, aby ją odgonić (biega i wymachuje rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Olek pochylił się i je powąchał (naśladuje wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnął (kicha: aaa…psik!). „Nie muszę już dalej szukać wiosny” – pomyślał zadowolony, a potem, uśmiechnięty, wrócił do domu (maszeruje, uśmiecha się).

3. Ćwiczenie pamięci ruchowej „Wiosenne obrazki”

Kreślenie przez rodzica palcem w powietrzu rysunków związanych tematycznie z wiosną. Odgadywanie przez dziecko, co narysował rodzic. Samodzielne odtwarzanie rysunku przez dziecko. Rodzic rysuje np.: chmury, krokusa, bociana, bazie, słońce, deszcz.

4. Zabawa „Czy to już wiosna?”

Potrzebne: zielony listek wycięty z papieru.

Dziecko podnosi w górę zielony listek wtedy, kiedy usłyszy informację zapowiadającą wiosnę. Np.:

  • Po trawie chodzą bociany.
  • W lesie wyrosły prawdziwki i kurki.
  • Mocno świeci słońce i dni są coraz dłuższe.
  • W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.
  • Dzieci zjeżdżają z górki na nartach.
  • Na drzewach pojawiły się zielone listki.
  • Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.
  • Nad stawem kumkają żaby.

5. Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego „O dwunastu braciach”- kwiecień.

Kwiecień nie czeka,

bardzo się spieszy,

aby na drzewach

listki rozwiesić,

pierwsze warzywa

zasiać w ogrodzie,

po czym z uśmiechem

od nas odchodzi.

  • O jakim miesiącu jest wiersz? Co robi kwiecień?
  • Wymieńcie nazwy wszystkich miesięcy (dzieci starsze).

6. Zabawy plastyczne:

  • „Wiosenne słońce”

Potrzebne: żółty i pomarańczowy papier, kartka, klej. Wydzieranie koła i pasków – promyków słońca przez dziecko – z żółtego i z pomarańczowego papieru; przyklejenie ich na kartce. Liczenie ile promyków ma słońce na kartce.

  • „Pierwsze bazie”

Potrzebne: wazon narysowany przez rodzica lub samodzielnie przez dziecko, kolorowy papier, szare gazety, wata, nożyczki, klej.

Dziecko wycina wazon po liniach, następnie przykleja wazon na kartce. Na wazonie przykleja paski papieru wydarte z szarych gazet (gałązki); dokleja po obu stronach gałązek wydarte z gazet niewielkie owale / można wykonać kuleczki z waty /- bazie. Dzieci starsze przeliczają gałązki w wazonach, przeliczają bazie na gałązkach i określają na której jest ich najwięcej.

7. Zabawa badawcza „Tęcza”

W słoneczny dzień rodzic napełnia miskę wodą i umieszcza w niej ukośnie lusterko. Miskę stawia na wprost okna, tak aby światło padało na lusterko. Następnie między oknem a miską przesuwa arkusz białego papieru dotąd, aż pojawi się na nim tęcza.

8. Zabawa „Masaż”

Dziecko wykonuje ruchy na plecach siedzącej z przodu osoby, potem odwrotnie rodzic wykonuje ruchy na plecach dziecka. Jeżeli w zabawie uczestniczy więcej osób, to siadamy w kole, jedno za drugim.

kropi deszcz – klepią ją delikatnie opuszkami palców,

pada deszcz – klepią ją mocniej opuszkami palców,

pada grad – klepią ją pięściami,

błyska się – kreślą kształt błyskawicy,

burza – klepią ją całymi dłońmi,

tęcza – przesuwają dłonie w prawo i w lewo.