Propozycje zabaw na najbliższy tydzień

Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
Termin: 4 – 8 maja 2020 r.
Cele: rozwijanie sprawności ruchowej, rozwijanie mowy,utrwalanie i poszerzanie wiadomości poprzez rozwiązywanie zagadek, kształtowanie więzi narodowych, budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka, rozwijanie sprawności manualnej, utrwalenie nazw miesięcy.


1.Ćwiczenia poranne
Zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Hop – bęc”. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach po pokoju. Na hasło: Hop wyskakuje w górę, a na hasło: Bęc – przykuca. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzi do marszu.
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych ,,Sięgnij jak najwyżej”. Dziecko wspina się na palce, wyciąga ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonuje siad klęczny, przyciska głowę do kolan – stara się zwinąć w jak najmniejszą kulkę.
Ćwiczenia nóg ,,Jak sprężynka”. Dziecko wykonuje rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie wyklaskiwanym przez rodzica
Ćwiczenie równowagi. Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymuje chwilę w tej pozycji.

2.Opowieść ruchowa „Skok przez Polskę”.  Dziecko naśladują czynności i odgłosy, o których opowiada rodzic.
Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią (dziecko naśladuje odgłosy: szuuuu, szuuuuu). Przed wskoczeniem do wody musimy się rozebrać do stroju kąpielowego (naśladuje rozbieranie się) i wykonać rozgrzewkę. Zróbmy kilka pajacyków i skłonów (wykonuje ćwiczenia). A teraz siup (powtarza) do wody. Oj, trochę zimno, brrr (powtarza i pokazuj jak się trzęsie z zimna). Spróbujmy zanurkować – bul, bul, bul (powtarza i naśladuje nurkowanie). Szybko się wycieramy, ubieramy (naśladuje czynności) i wykonujemy długi skok (długi skok obunóż) do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż 3 okrążenia wokół miasta (biegnie w miejscu). Chwila odpoczynku na wypicie wody (naśladuje picie) i wykonujemy długi skok w góry (wykonuje skok obunóż). Wspinamy się na najwyższy szczyt – Rysy, nie jest  to łatwe, ciągle ocieramy pot z czoła (naśladuje). Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki! Zasłużyliśmy na odpoczynek (siada i naśladuje oglądanie widoków)

3.Rozwiązywanie zagadek czytanych przez rodzica

 Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień. (flaga)
 
 Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa  polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? (Warszawa)
 
 Ta szeroka rzeka płynie,
 po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż,
 przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę
W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. (Wisła)

Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy. O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy. (hymn)


4.Wysłuchanie zwrotki i refrenu hymnu.
Dzieci starsze odpowiadają Co to jest hymn? Podają tytuł hymnu Polski – Mazurek Dąbrowskiego. Rodzic przypomina jego tekst. Zaprasza do wysłuchania pierwszej zwrotki i refrenu. Wyjaśnia, że podczas śpiewania (słuchania) hymnu obowiązuje odpowiednia postawa. Dzieci słuchają fragmentu hymnu, stojąc na baczność. Rodzic zwraca uwagę na słowa hymnu. Wyjaśnia, że napisano go bardzo dawno temu, dlatego są w nim słowa, których już dzisiaj się nie używa. Następnie pyta: W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski? Prosi o podanie przykładów. (dzieci starsze)


Link do hymnu https://www.wsip.pl/upload/2020/04/Mazurek_Dabrowskiego.mp3

5.Ozdabianie napisu
Dzieci podają nazwę kraju, w którym mieszkają, kończą zdanie Polska to……………………
Dzieci dostają napis Polska napisany przez rodzica lub dzieci starsze próbują samodzielnie go wykonać i ozdabiają według własnego pomysłu.


6.Zabawa plastyczna ,,Flaga Polski”
Potrzebne: papier kolorowy, klej, nożyczki.
Dzieci starsze samodzielnie rysują na kartce flagę, a następnie wycinają paseczki: czerwone, białe i nakleją w odpowiednie miejsca flagi. Dzieciom młodszym pomagają rodzice.


7.Zabawa plastyczna ,,Krajobraz”
Potrzebne: kolorowe czasopisma, klej, nożyczki, duży karton, kredki.
Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki różnych zakątków naszego kraju, te które dzieciom podobają się najbardziej. Mówią rodzicom co one przedstawiają, a następnie przyklejają na karton. Następnie według swojego pomysły za pomocą kredek rysują brakujące elementy, aby z naklejonymi obrazkami tworzyły jedną całość. Dzieciom młodszym przy wycinaniu pomagają rodzice.


8.Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego „O dwunastu braciach – maj”.
Wreszcie się zjawia maj wystrojony i bzu przynosi pełne brzemiona.
Przez całe ranki, całe wieczory gra na fujarce z wierzbowej kory.
Rodzic pyta: − Jak nazywa się nowy miesiąc?
− Gałązki, jakiego krzewu przynosi nam maj?
Dzieci starsze wymieniają nazwy wszystkich miesięcy roku – od stycznia do grudnia. Określają, którym z kolei miesiącem jest maj oraz jaki miesiąc był przed nim i jaki będzie po nim.

9.Zabawa ruchowa z butelką plastikową.
Dziecko otrzymuje od rodzica butelkę. Ustawia ją względem siebie według poleceń rodzica.: − połóż butelkę przed sobą, za sobą, − połóż ją po twojej prawej stronie, po twojej lewej stronie, − turlaj butelkę po podłodze.

Zachęcamy Rodziców do przesyłania zdjęć przedstawiających prace plastyczne wykonane z dziećmi. Zdjęcia prosimy wysłać na przedszkolnego Facebooka lub e-maila teresin1968@o2.pl.