Kolejne propozycje zabaw dla dzieciaków :)

„Leśny dywan” – przygotuj klej na gorąco, sznurek, nożyczki i kolorowe włóczki lub paski tkanin. Podczas spaceru poproś dziecko o znalezienie czterech patyków o podobnej długości i grubości. Po powrocie do domu sklej je klejem na gorąco tak, aby powstała ramka. Przygotuj 5–10 kawałków sznurka i przywiąż ich końce do przeciwległych patyków – powstanie niewielkie krosno. Zachęć dziecko do przewlekania kolorowych włóczek lub pasków tkanin między sznurkami – naprzemiennie pod jednym i nad kolejnym. Budowanie krosna z patyków rozwija wyobraźnię i umiejętności konstrukcyjne, a wyplatanie kolorowego dywanu rozwija sprawność dłoni.

„Zgadnij, o czym myślę” – zaproś dziecko do zabawy w odgadywanie przedmiotu. Pomyśl o jakimś przedmiocie, który jest w Waszym domu, i poproś dziecko o zadawanie pytań, które pomogą mu odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi. W trudniejszym wariancie możesz poprosić o takie formułowanie pytań, żeby odpowiedź mogła brzmieć wyłącznie „tak” lub „nie”, np. „Czy ten przedmiot jest w kuchni?”, „Czy ten przedmiot jest zielony / miękki / duży?” itp. Gdy dziecko rozwiąże zagadkę, zamieńcie się rolami. Zabawa rozwija wyobraźnię, umiejętność logicznego myślenia, a także słownictwo dziecka.

„Kolorowe kamienie” – podczas spaceru poproś dziecko, aby poszukało kilku kamieni (najlepiej gładkich, wielkości połowy dłoni dziecka). Po powrocie do domu zachęć dziecko do pokolorowania kamieni kredkami świecowymi, pastelami olejnymi lub pomalowania farbami plakatowymi. Zachęć do tworzenia na kamieniach kolorowych wzorów. Możecie wspólnie zastanowić się, co przypomina Wam kamień (np. głowę dinozaura) i dorysować na kamieniu odpowiednie szczegóły (np. zęby, oczy i nos). Starsze dzieci mogą narysować na kamieniach poznane litery i bawić się w układanie kamiennych wyrazów. Zabawa rozwija wyobraźnię i kształtuje sprawność rąk.

„Opowiedz mi historię” – przygotuj kilka niewielkich kamieni. Na każdym z nich wspólnie z dzieckiem narysuj lub nalep jeden symbol, np. uśmiech, gwiazdę, serce, wybrane zwierzę lub przedmiot. Przykryj kamienie chustą i poproś dziecko o wylosowanie jednego. Następnie – w zależności od wieku i możliwości dziecka – poproś o ułożenie zdania lub historyjki z nazwą symbolu na kamieniu. Możesz poprosić o wyklaskanie sylab w nazwie danego symbolu, podanie pierwszej lub ostatniej głoski. Możecie się bawić w zgadywanki – osoba, która wylosuje symbol musi go opisać, a druga osoba musi go odgadnąć. Zabawa rozwija sprawność manualną, wyobraźnię i mowę.

„Smaczne potwory” – przygotuj dowolne owoce i warzywa (gotowe do spożycia). Poproś, aby dziecko podało ich nazwy, przeliczyło je, powiedziało, których owoców i warzyw jest więcej, a których mniej. Zachęć dziecko do obierania, krojenia (za pomocą bezpiecznego noża) i układania z cząstek warzyw i owoców smacznych potworów. Wspólnie wymyślcie historię o każdym potworze, a na koniec zabawy zachęć dziecko do jego zjedzenia. Możecie się pobawić w rozpoznawanie warzyw, z których składa się smaczny potwór na podstawie węchu i smaku. Zabawa rozwija sprawność rąk, wyobraźnię i zdrowe nawyki żywieniowe dziecka.

„Sznurkowe kwiaty” – przygotuj stare czasopismo, kartki, farby plakatowe, miseczkę i sznurek długości około 20-30 cm. Złóż kartkę na pół. Poproś dziecko, aby cały sznurek zamoczyło w farbie (w miseczce), a następnie ułożyło na połowie kartki – jeden koniec sznurka musi wystawać poza kartkę, reszta sznurka może być ułożona dowolnie – im więcej zawijasów, tym lepiej. Sznurek przykryj drugą połową kartki i całość włóż między strony czasopisma. Poproś dziecko, aby pociągnęło za koniec sznurka i wyciągnęło go z kartki. Odszukajcie kartkę i zobaczcie, jaki wzór powstał. Możecie w ten sposób przygotować całą stronę kolorowych sznurkowych kwiatów. Zabawa rozwija wyobraźnię oraz sprawność rąk.