Materiały do pracy z dziećmi w domu (dla wszystkich grup)

29 marca 2021r.

Materiały do pracy z dziećmi w domu (dla wszystkich grup)

Temat: Wkrótce Wielkanoc cz. 1.

Cele: rozwijanie mowy, rozwijanie sprawności ruchowej, wypowiadanie się na temat wysłuchanego utworu.

1. Ćwiczenia poranne:

  • ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Przedświąteczne porządki” – dzieci naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na różnej wysokości,
  • ćwiczenie nóg „Po schodach” – dzieci naśladują zbieganie po schodach, biegną w miejscu z wysokim unoszeniem kolan; potem wchodzą po schodach, maszerują w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan i z przechylaniem się na boki,
  • zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała „Słonko wschodzi i zachodzi” – dzieci stopniowo podnoszą się z przysiadu do stania, wyciągają ręce w górę i obracają się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wracają do przysiadu i kulą się – słonko zaszło,
  • zabawa ruchowa z elementem równowagi „Bociany na łące”, dzieci są bocianami, chodzą po łące, wysoko unosząc kolana, co pewien czas zatrzymują się, stają na jednej nodze, wystawiają złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszają nimi jak dziobem i powtarzają: kle, kle, kle żabki mi się chce.

2. Ćwiczenia klasyfikacyjne „Jakie to święta?”

Oglądanie dwóch plansz, mówienie z jakimi świętami się one kojarzą i po czym dzieci to poznały.



3. Słuchanie opowiadania G. Kasdepke „Najpiękniejsze…”


Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!…
Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka
wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość!
Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je
delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk.
Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy
dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
– Moj kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.
– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
– Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.
– Moj ty kochany!… – rozczuliła się druga.
– Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”.

Rozmowa na temat opowiadania, wypowiedzi dzieci dotyczące utworu, zwracanie uwagi na zachowanie kur, ich pragnienia, sposób ozdabiania jajek, podkreślanie więzi matki z dzieckiem.

4. Dzieci z grupy Muminki: wykonanie zadań w zielonych kartach pracy cz. 3, s. 56, 57.