Pomysły na zabawy z dziećmi cz. VI

Zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw i aktywności dla dzieci:

7. „Łowimy rybki” – przygotuj kilka rolek po papierze toaletowym, farby, pędzelek, kubeczek z wodą, kolorowy papier, nożyczki, metalowe spinacze do papieru, magnez, sznurek i patyk (np. długą drewnianą łyżkę). Poproś dziecko, aby pomalowało farbami rolki i zrobiło z nich kolorowe rybki. Może dokleić płetwy i ogony z kolorowego papieru. Do każdej rolki przyczep metalowy spinacz do papieru. Przygotujcie wędkę – zawiążcie jeden koniec sznurka na patyku, a do drugiego końca sznurka przyczepcie magnes. Zachęć dziecko do zabawy w łowienie rybek. W trudniejszym wariancie – dla dzieci, które znają litery – możesz na każdej rybce napisać literę, a gdy dziecko ją złowi, ma podać nazwę przedmiotu zaczynającą się daną głoską. Zabawa rozwija wyobraźnię kształtuje sprawność manualną. W wariancie dla dzieci, które znają litery, aktywność pomaga utrwalić znajomość liter i ćwiczyć analizę i syntezę głoskową, które są niezbędne w nauce pisania.

8. „Rób to, co ja” – poproś dziecko, aby stanęło naprzeciwko ciebie. Poproś, aby dziecko uważnie obserwowało, to, co robisz, i naśladowało Twoje ruchy, np. stanie na jednej nodze, skakanie obunóż, skakanie na jednej nodze, robienie „pajacyka”, kucanie, klaskanie pod kolanem, wykonywanie skłonów, skrętów tułowia. Możesz zaproponować trudniejszy wariant zabawy – podczas każdego ruchu mów: rób tak! lub nie rób tak! W zależności od komunikatu dziecko ma naśladować dany ruch, lub go nie naśladować. Zabawa rozwija spostrzegawczość i ogólną sprawność dziecka. W trudniejszym wariancie pozwala kształtować szybką reakcję na sygnał.

9. „Gdzie jest więcej” – przygotuj kilka naczyń lub pojemników na wodę o różnych kształtach. Do jednego z nich wlej wodę i poproś o zaznaczenie jej poziomu flamastrem. Zachęć dziecko do przelewania wody do różnych naczyń i obserwowania, jak wysoko sięga. Zadawaj dziecku pytanie: Gdzie jest więcej wody? i po każdej odpowiedzi zachęcaj do przelania wody z powrotem do pierwszego naczynia, sprawdzenia, czy ilość wody się zmieniła. Celem zabawy jest uświadomienie dziecku, że niezależnie od tego, jaki kształt ma pojemnik i jak wysoko sięga w nim woda, jeśli się jej nie doleje lub nie wyleje, wody jest cały czas tyle samo. Zabawa jest zachęta do samodzielnego eksperymentowania, rozwija umiejętności matematyczne.

10. „Kijek gimnastyczny” – przygotuj niewielki kijek, np. od szczotki lub patyk. Poproś dziecko, aby stanęło w rozkroku i trzymając kijek przed sobą zrobiło kilka skłonów w przód, a po chwili kilka naprzemiennych skrętów tułowia w lewo i w prawo. Następnie poproś, aby usiadło w siadzie prostym (z wyprostowanymi nogami) i – trzymając kijek za oba końce – próbowało nim sięgnąć jak najdalej do przodu, a po chwili położyło się na plecach i spróbować sięgnąć kijkiem jak najdalej do tyłu. Po kilku powtórzeniach poproś, aby dziecko położyło się na brzuchu z kijkiem trzymanym rękami przed sobą. Zachęć do przenoszenia kijka nad głową do karku i z powrotem. Zabawa pomaga rozciągnąć mięśnie tułowia i wzmocnić mięśnie grzbietu.

11. „Co pływa, co tonie” – przygotuj miskę z wodą oraz różne przedmioty, które można do niej wrzucić, np. nakrętkę, kulkę z plasteliny, kamień, klucz, patyk, plastikową figurkę, korek, gumową zabawkę, metalowy samochodzik, kapsel, kawałek folii, monetę itp. Poproś dziecko, aby wrzucało kolejno przedmioty do wody i obserwowało, czy przedmiot tonie, czy unosi się na powierzchni. Na koniec poproś, aby dziecko narysowało swoje obserwacje na dwóch kartkach. Zabawa jest zachęta do samodzielnego eksperymentowania, stawiania hipotez i ich weryfikowania.

12. „Kolorowa ściganka” – przygotuj z dzieckiem grę planszową. Przygotuj kolorowy papier, nożyczki, klej, kartkę i kredki oraz kostkę do gry i dwie kulki plasteliny. Wytnijcie z kolorowego papieru kółka tego samego rozmiaru – możecie odrysować dużą nakrętkę od butelki. Poproś dziecko o zaznaczenie na kartce linii startu i mety, a następnie naklejenie drogi z kolorowych kół – droga może być kręta. Możecie wymyślić i oznaczyć na planszy utrudnienia – pola, z których należy się cofnąć lub przesunąć do przodu. Gdy plansza będzie skończona, zagrajcie w grę – ustawcie kulki plasteliny na linii startu, rzucajcie kostką i przesuwajcie kulki o tyle pól, ile wskaże kostka. Na polach możecie narysować kwiatki oznaczające liczbę punktów – wygrywa osoba, która na mecie ma więcej kwiatków. Na polach możecie też napisać litery – osoba, której plastelinowy pionek stanie na polu z literą, musi podać słowo zaczynające się daną głoską. Odrysowywanie i wycinanie kolorowych kół rozwija sprawność rąk. Przeliczanie pól zgodnie z kropkami na kostce rozwija umiejętności matematyczne, podobnie jak przeliczanie zdobytych kwiatków. Rozpoznawanie liter i podawanie słów rozpoczynających się właściwymi głoskami przygotowuje dziecko do nauki czytania.