Kolejne propozycje dla dzieci. Zachęcamy do korzystania.

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Termin: 6 – 10 kwietnia 2020 r.

Cele: rozwijanie mowy, utrwalanie i poszerzanie wiadomości poprzez rozwiązywanie zagadek, rozwijanie sprawności i ekspresji ruchowej, budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka, rozwijanie umiejętności rachunkowych, rozwijanie sprawności manualnej.

1. Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.

Jajeczko, jajeczko,

jesteś pisaneczką.

Dzieci wypowiadają rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami:jedna sylaba-przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).

2. Opowieść ruchowa. Dziecko naśladują czynności i odgłosy, o których opowiada rodzic.
Mały zajączek (dziecko przykuca ,przykłada dłonie do głowy- robi uszy zajączka)skakał po łące i zastanawiał się jaką ,świąteczną niespodziankę przygotować dla swoich przyjaciół(skacze w przysiadzie w różnych kierunkach).Postanowił zrobić dla nich pisanki (naśladuje malowanie pisanek).Kiedy były już gotowe ,delikatnie poukładał je w wózku.(naśladuje przenoszenie pisanek w obu dłoniach z jednego miejsca na drugie). Powoli ciągnął wózek , aby rozwieść pisanki do swoich kolegów (naśladuje ciągnięcie ciężkiego wózka za sznurek). Wózek był ciężki. Zajączek co pewien czas zatrzymywał się ,ocierał pot z czoła(ociera pot z czoła raz jedna ręką raz drugą) oraz przeciągał się ,aby rozprostować plecy i ręce(przeciąga się).Był już bardzo blisko domu kogucika ,kiedy nagle potknął się i przewrócił. Wózek z pisankami przechylił się na bok , a pisanki poturlały się po trawie (dziecko turla się po dywanie w różnych kierunkach).Skorupki pisanek zaczęły pękać .Wykluły się z nich kurczątka(naśladuje wykluwanie się kurczątek z jajek).Zajączek przestraszył się i zaczął uciekać(skacze w przysiadzie), a kurczątka machając swymi malutkimi skrzydełkami ,pobiegły za nim(biegnie machając rękami).Kurczątka były jednak malutkie, dlatego szybko się zmęczyły .Przykucnęły więc na trawie (przykuca), aby odpocząć. Tymczasem zajączek opowiadał przyjaciołom o swojej przygodzie , a oni się z niego głośno śmiali (naśladuje śmiech).Myślę, że o zajączku nie można powiedzieć , że był bardzo odważny , bo przecież przestraszył się małych kurczątek.
Po zabawie dziecko może wymyślić zakończenie historii, podać swoje propozycje, co mogło się stać z kurczątkami.

3. Rozwiązywanie zagadek czytanych przez rodzica

Jajko białe, żółte, malowane na Wielkanoc do koszyka szykowane. (pisanka)
Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare.
Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec. (bazie)
Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny.
Do kościoła z nim idziemy i białą serwetką okryjemy. (koszyk)

Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy kota zobaczą. (kurczątka)
Ma duże uszy, po łące kica. Boi się wilka, boi się lisa. (zając)
Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę,
ten cukrowy raz do roku ozdabia święconkę. (baranek)

4. Zabawa dydaktyczna – dzieci dzielą na sylaby nazwy wyrazów podanych przez rodzica. Następnie podają liczbę sylab w wyrazie. Dzieci starsze dzielą również na głoski wyrazy.
Przykładowe wyrazy związane z świętami wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczątko, zajączek, baranek.

5. Zabawa badawcza – Jajka i woda.

Potrzebne: jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól,łyżka.

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.

Następnie do wody w przezroczystym naczyniu wsypuje stopniowo sól (około 10-15 łyżeczek soli). Sól należy wymieszać. Po wymieszaniu wody z solą dziecko wkłada do niej surowe jajko. Obserwuje co się dzieje z jajkiem. Jajko powinno pływać na powierzchni wody.

6. Barwienie jajek – samodzielna działalność badawcza dzieci.

Potrzebne: jajka ugotowane na twardo, łupiny z cebuli, buraki, barwniki do jajek, plastikowe pojemniki, ręcznik jednorazowy, taca, łyżka.

W pojemnikach przygotowanych przez rodzica znajduje się: woda zabarwiona sokiem z buraków, ugotowane łupiny cebuli, barwniki do jajek. Obok pojemników umieszcza się tacę, na której rozkłada się ręcznik jednorazowy. Dziecko barwi jajka według własnego pomysłu i odkłada do wyschnięcia na ręcznik papierowy. Dzieci mogą zanurzyć całe jajko w wodzie znajdującej się w wybranym pojemniku i odłożyć na tacę do wyschnięcia. Mogą również poczekać, aż jajko trochę przeschnie i umieścić je w kolejnym roztworze. Dobrym pomysłem jest też częściowe zamaczanie jajek w kolejnych pojemnikach ( z każdej strony po trochu). Jajka będą wtedy kolorowe. Dziecko może również lekko rozbić łyżką skorupkę jajka, oderwać małą jej część, zanurzyć jajko w zabarwionej wodzie , a następnie, po wyschnięciu, obrać jajko. Będzie ono miało kolorowe plamy.

7. Zagadki dotykowe – Co ukryte jest w pudełku?

Rodzic wkłada do pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dziecko z zasłoniętymi oczami odgaduje, co znajduje się w pudełku, np. koszyczek, baranek, zajączek, serwetka, bazie.

8. Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa.

Rodzic mówi rymowankę, dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania. W rymowance można dowolnie zmieniać liczbę gości.

Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało? Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.

9. Wykonanie pisanki z kolorowego papieru

Potrzebne: jajko narysowane przez rodzica bądź samodzielnie przez dziecko, kolorowy papier, nożyczki,klej. Dzieci starsze: wycinają z papieru kolorowego paseczki, które następnie przyklejają na rysunek jajka. Przeliczają ile paseczków znalazło się na obrazku. Dzieci młodsze: wydzierają papier kolorowy i przyklejają na rysunek jajka.

10. Wykonanie karty wielkanocnej

Potrzebne: kartka z bloku technicznego, kredki świecowe.

Rodzic przypomina dziecku o tradycji składania sobie życzeń świątecznych i wysyłania kart. Dziecko tworzy kartkę według własnego pomysłu. Stara się jednak, aby znalazły się w niej symbole wielkanocne. Po zakończeniu pracy rodzic zapisuje na odwrocie karty życzenia, które dziecko samodzielnie układa.

11. Ćwiczenie relaksacyjne – masażyk . Dziecko wykonuje opisane ruchy na plecach osoby dorosłej, a potem następuje zamiana rodzic wykonuje ruchy na plecach dziecka.

Kurki znoszą jajka, a z jajek robimy pisanki. Teraz dziecko rysuje takie pisanki na plecach rodzica.

Stary niedźwiedź mocno śpi i o Wielkanocy śni:
Śniła mu się pisaneczka, (rysowanie jajka na plecach
ta co cała jest w kropeczkach, (uderzenia paluszkami – kropki).
Była też w paseczki, (rysujemy paseczki).
I w wesołe krateczki, (rysujemy krateczkę).
Ta w malutkie ślimaczki, (rysujemy ślimaczki).
I żółciutkie kurczaczki, (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, nóżki, dzióbek).
Cii… Wielkanoc – ach to ty! (całymi dłońmi).