Nasze propozycje dla dzieci

Temat kompleksowy: Łąka w maju
Termin: 11-15 maja 2020 r.
Cele: rozwijanie sprawności manualnej, pobudzanie wyobraźni dzieci oraz wyzwolenie pozytywnych emocji poprzez przedstawienie ruchem treści.

1. „Bajeczka o motylku” (starsze i młodsze dzieci uważnie słuchają bajeczki po czym rodzice przedstawiają im cykl rozwojowy motyla). Starsze na podstawie ilustracji opowiadają cały cykl, czyli jak z gąsienicy powstał piękny motyl.

Podejdźcie dzieci do mnie na chwileczkę,
opowiem wam zaraz krótką bajeczkę.
O motylku kolorowym zaraz się dowiecie,
co się zastanawiał skąd się wziął na świecie?
A teraz słuchaj uważnie drogi kolego,
bo wszystko zaczęło się dnia pewnego,
gdy motyla mama jajeczka na listkach składała
i nikomu się zbliżyć do nich nie pozwalała.
Z tych małych jajeczek gąsienice się powykluwały,
i listki dookoła ciągle obgryzały,
bo głodomory z nich były niebywałe
i zawsze brzuszki lubiły mieć napęczniałe.
Gdy urosły już odrobinę, to postanowiły odpocząć chwilę.
Znalazły pod gałązką zakątek mały,
gdzie dookoła kokonem się poowijały.
I tak w tym kokonie przez tygodni kilka,
siedziała sobie poczwarka motylka.
Aż w końcu kokon popękał wszędzie,
i zaraz z niego motylek będzie.
Wyszedł powoli, nóżki rozprostował,
zaczął nagle latać, w powietrzu „szybował”.
A potem kolorowe skrzydełka wystawił do słonka,
motylków zaraz będzie cała pełna łąka.
Czy teraz już kochane dzieci wiecie,
skąd motylki borą się na tym świecie?

2.”ŁĄKA”- rodzice czytają tekst wiersza, dzieci wcielają się w rolę (dla wszystkich dzieci).
Nastaje piękny wiosenny dzień. Słońce ciepłymi promieniami ogrzewa ziemię budząc przyrodę do życia. Wszyscy mieszkańcy łąki wykonują swoje prace. Mrówki budują mrowisko.
– dzieci znoszą kolorowe klocki (ok. 20) w wyznaczone miejsce tworząc mrowisko.

Kiedy mrówki są zmęczone, wracają do mrowiska i odpoczywają.
– dzieci wracają na czworakach w wyznaczone miejsce, kładą się na dywanie i przez chwilę pozostają w bezruchu

Pszczoły zbierają nektar, przenoszą pyłek fruwając z kwiatka na kwiatek.
– dzieci wyciągają ręce na boki i małymi krokami przemieszczają się w dowolnych kierunkach po pokoju naśladując głosy pszczół – bzzzz

Powiał wiatr. Kwiaty i trawa kołyszą się w różne strony.
– zatrzymują się, unoszą ręce w górę, kołyszą nimi nad głowami równocześnie naśladując szum wiatru – szuszuszu – przy okazji robimy ćwiczenia oddechowe( szumimy na wydechu, powtarzamy to trzykrotnie)

Nagle pojawiają się piękne motyle.
– dzieci maszerują w miejscu, ręce wyciągnięte na boki, wykonują powolne ruchy, unoszą je w górę, następnie powoli opuszczają (naśladują ruchy skrzydeł motyla)

3. Praca plastyczna słońce, żabka.
Potrzebne będą: dwa papierowe talerzyki, dwie małe i dwie duże plastikowe łyżeczki, czarny i czerwony marker, żółte i zielone łapki, które dzieci starsze odrysują od swoich dłoni i wytną, klej na gorąco, żółta i zielona farba, pędzelek, nożyczki, rolka po papierze. Młodsze dzieci malują tylko talerzyk na żółto, po wyschnięciu farby rysują uśmiech i oczy – gotowe.
Pracę zaczynamy od pomalowania papierowych talerzyków, co jest ulubioną czynnością większości dzieci, dlatego pozwólmy by to zrobiły same. Z plastikowych łyżeczek ucinamy patyczki, a na owalnej części malujemy źrenice czarnym markerem. Czarnego markera używamy również do namalowania ust na talerzykach. Z rolki po papierze wycinamy jeden okrągły kawałek, tak aby utworzyć język żaby, malujemy go na czerwono. Wszystkie elementy razem z łapkami przyklejamy klejem na gorąco do talerzyków i żabka i słoneczko są gotowe. Takie prace mogą stanowić piękną, wiosenną dekorację.

4. Film edukacyjny ,,Z kamerą wśród pszczół” https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

Celem utrwalenia wiadomości zadajemy dzieciom pytania związane z życiem pszczół.

5. Znajdź 10 różnic – dla wszystkich dzieci. Warto wydrukować, dzieci bardzo lubią tego typu zadania. Będą mogły wtedy otoczyć różnice kółeczkiem. Dzieci starsze dodatkowo policzą owady i napiszą liczbę palcem w powietrzu. Następnie nazwą je i podzielą wyrazy na sylaby, a potem na głoski i spróbują napisać wyraz MOTYL. Wszystkie dzieci wciągną policzki, usta do przodu-udajemy, że pijemy płynny miód z plastra – powtórzmy ćwiczenie 3 razy. Potem napompujmy policzki jak balon – wstrzymajmy powietrze na 4 sekundy i zróbmy wydech.

6. Zabawa pobudzająco – hamująca. Wiosenne zagadki dla wszystkich dzieci.
-Wiosną i latem się pojawia,
kiedy ranek nastaje
jej kropelki są na kwiatkach, listkach i na trawie (rosa)

-Na niebie jej barwy 
pięknie się mienią, 
jak most ogromny –
łączą niebo z ziemią niebo z ziemią (tęcza)

-Błyszczący na jej plecach
płaszczyk czerwony,
czarnymi kropkami
pięknie ozdobiony (biedronka)

-Ma barwne skrzydełka 
fruwa nad łąką 
i bardzo lubi gdy świeci słonko (motyl)
machamy rączkami i udajemy motyla.

Jak się ten owad nazywa
przez cały dzień pracuje.
Na plecach nosi ciężary, 
Kopiec wielki buduje. (mrówka)
Sprzątamy zabawki tak jak pracowite mrówki .

-Rozciąga policzki
jak woreczki małe.
Zimowe zapasy przenosi 
w nich całe.
Na czas mroźnej zimy,
gromadzi je w norze.
Ma miłe futerko znacie go może? ( chomik)
Wkładamy okrągłe płatki do buzi, napychamy do policzków, wysuwamy usta do przodu ruszając nimi raz w lewo raz w prawo. Po czym zjadamy płatki.