Propozycje ćwiczeń rozwijających i stymulujących układy sensoryczne

Dla dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną i wczesnym wspomaganiem rozwoju i nie tylko. Rodzice mogą ćwiczyć z dziećmi w domu ponieważ te ćwiczenia nie wymagają sprzętów.

Ćwiczenia proszę wykonywać codziennie po jednym z każdej grupy.

Usprawnianie układu przedsionkowo- proprioceptywnego

  • Skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki.
  • Przeskakiwanie z nogi na nogę.
  • Przysiady i wstawanie.
  • W siadzie kręcenie się w kółko na pośladkach.
  • Huśtanie w kocu.
  • Turlanie po podłodze – zmienna faktura – koc, dywan. ( Nogi wyprostowane, ręce wzdłuż ciała).
  • Zabawy w przepychanie i siłowanie się ( dziecko i rodzic stykają się plecami, nogami, ramionami lub dłońmi).
  • Odbijanie balonika w nietypowy sposób – pięściami, głową, łokciem.
  • Wałkowanie pleców – może być to wałek do masażu jak i kuchenny.
  • Wchodzenie i schodzenie z podnóżka – podejmowanie prób zeskakiwania.
  • Zwijanie ciała w kłębek ( robienie ślimaczka) w leżeniu na boku.
    Usprawnianie układu dotykowego
  • Dotykanie dłoni i przedramion materiałami o różnej fakturze.
  • Szukanie ukrytych przedmiotów w pojemniku wypełnionym grochem, kaszą lub ryżem.
  • Wyklejanie z plasteliny.
  • Kreślenie na plecach siedzącego dziecka znaków figur, cyfr, liter.
  • Wskazywanie miejsca dotyku bez pomocy wzroku.
  • Malowanie palcami obrazków z użyciem farb.

Usprawnianie planowania motorycznego

  • Wykonywanie poleceń – podaj prawą rękę, tupnij lewą nogą, stań na prawej nodze.
  • Rzucanie woreczków ( piłki) według instrukcji – do góry, do tyłu, w lewo, w prawo, w dół.
  • Dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała.
  • Wrzucanie woreczków do kosza ustawionego przed dzieckiem z instrukcją – rzuć prawą ręką dwa woreczki a lewą trzy.
  • Poruszanie się według instrukcji – zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu , jeden w prawo, dwa w lewo.
  • Wchodzenie i schodzenie z fotela ( przy obecności opiekuna).

Ćwiczenia równoważne

  • Chodzenie na czworakach.
  • Chodzenie na czworakach z obciążeniem na plecach( kg cukru)
  • Chód stopa za stopą.
  • Chodzenie na stopach dorosłej osoby.
  • Kołysanie za biodra na boki, do przodu i do tyłu.
  • Łapanie wyrzuconej w powietrze piłeczki ( na początku może być balon, apaszka).
  • Łapanie baniek mydlanych.
  • Tupanie nogami do rytmu.
  • Przerzucanie z ręki do ręki woreczka.

Ćwiczenia grafomotoryczne i motoryki małej

  • Kartkowanie stron w książkach i czasopismach.
  • Przypinanie klamerek od bielizny do rozciągniętego sznurka.
  • Przelewanie płynów z kubka do kubka.
  • Wrzucanie drobnych monet do skarbonki.
  • Zakręcanie i odkręcanie nakrętek od słoików.
  • Wycieranie gumką linii pionowych i poziomych.
  • Malowanie pianką do golenia.

Stymulacja wzrokowa

  • Układanie puzzli.
  • Nawlekanie makaronowych rurek na sznurek.
  • Dostrzeganie różnic między obrazkami.
  • Układanie klocków i wskazywanie kolorów.
  • Dobieranie par jednakowych obrazków (domina obrazkowe, gra w Piotrusia).
  • Odwzorowywanie wzorów graficznych (szlaczków).
  • Wycinanie figur geometrycznych.