Zabawy dla dzieci :)
Temat: „Wesołe rączki”
Termin: 1 – 5 czerwca 2020 r.
Cele: kształtowanie orientacji w schemacie ciała, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, kształtowanie świadomości pojęć typu „prawa i lewa ręka”, rozwijanie umiejętności manualnych.
1. „Prawa i lewa ręka” – przygotowanie do zabawy. Dziecko stoi przodem do rodzica, który prosi je, aby swoją lewą rękę położyło na sercu, a następnie wystawiło ją do przodu. Zakłada mu frotkę, mówiąc: „To jest twoja lewa ręka”.
2. Zabawa „Rączki witają się…”. Rodzic prosi, aby dziecko ustawiło się z nim w pokoju. Na hasło: Rączki witają się…z rączkami/kolanami, brzuszkami dziecko wita się z rodzicem wskazywanymi częściami ciała.
3. Małe rączki – ilustrowanie ruchem treści wiersza. Rodzic prosi, aby dziecko ustawiło się w pokoju i uważnie wysłuchało wiersza. Dziecko naśladuje ruchy rodzica.
Na zabawę nadszedł czas: rączki w górę, potem w pas.
(podnosimy rączki w górę i kładziemy na boki)
Rączka lewa, rączka prawa,
(wystawiamy do przodu najpierw lewą, a potem prawą rękę)
z nimi fajna jest zabawa! Małe rączki wciąż wirują,
(poruszamy dłońmi, jakbyśmy wkręcali żarówki)
skoczne rytmy wyklaskują.
(klaszczemy w dłonie)
Brzuszek pomasują też,
(masujemy brzuszek)
ale chyba to już wiesz! Do rodziców wciąż machają,
(odwracamy się i machamy do rodziców)
do zabawy zapraszają. Gdy złączymy rączki dwie,
(łączymy ręce)
co powstanie – każdy wie!
Trąbka, która głośno gra: tru, tu, tu, raz i dwa!
(udajemy, że gramy na trąbce)
Teraz na bębenku gram: bum, bum, bum i ram, pam, pam.
(udajemy, że gramy na bębnie, uderzając dłońmi o uda)
Kiedy klaszczą rączki dwie,
(klaszczemy w dłonie)
wnet usłyszy każdy je. O tym, że rączki to łobuzy
(robimy „młynek” z rąk)
wie przedszkolak mały i duży!
(kładziemy ręce na ziemi, potem podnosimy je do góry).
4. Zabawa ruchowa „Rączka stop, rączka start”. Kiedy rodzic podniesie rękę, dziecko maszeruje po pokoju, natomiast gdy ją opuści – zatrzymuje się i staje w bezruchu.
5. Zabawa rozwijająca wyobraźnię „Teatr rączek”
Rodzic zasłania okna w pokoju, przygotowuje „ekran” przesłaniając stojak płótnem i ustawiając za nim lampkę. Rodzic bawi się z dzieckiem w teatr cieni. Dziecko pokazuje, przy użyciu rączek dowolne zwierzątko bądź postać.
6. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej „Łowimy rączki”
Potrzebne: papierowe sylwety rąk wycięte z papieru zakończone haczykami, wędka.
Dzieci starsze mogą samodzielnie odrysować swoje dłonie, potem wycinają je za pomocą nożyczek. Rodzic przykleja na papierowych rączkach zadania dla dziecka:
- lewą ręką dotknij nosa,
- prawą ręką wskaż lewe oko,
- lewą ręką dotknij lewego kolana,
- prawą ręką pomasuj brzuch,
- zrób trąbkę z rąk,
- trzy razy klaśnij w dłonie,
- połóż obydwie ręce na głowie,
- połóż ręce na policzkach,
- ściśnij obydwie ręce w piąstkę,
- inne pomysły.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że są to rączki z zadaniami dla niego. Ich zdobycie nie jest jednak proste, dziecko musi za pomocą wędki wyłowić jedną rączkę i wykonać zadanie, jakie jest na niej zapisane.
7. Praca plastyczna „Paluszkowy obrazek”
Potrzebne: kolorowe farby, kartony, kubeczek z wodą.
Zadaniem dziecka jest stworzenie obrazka z odbić opuszków palców. Dziecko nie może malować palcami, rozcierać farby – może jedynie robić odbicia swoich opuszków palców.