Propozycje zabaw na kolejny tydzień
Temat: „Święto rodziców”
Termin: 25 – 29 maja 2020r.
Cele: rozwijanie mowy, rozwijanie pamięci, wzbogacanie wiedzy o rodzinie, określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny, rozwijanie sprawności manualnej, wzmocnienie więzi uczuciowej między dziećmi i rodzicami, rozwijanie sprawności fizycznej.
1. Oglądanie zdjęć rodziców z ich dzieciństwa, porównywanie zdjęć rodziców z wyglądem dzieci.
2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebne: lusterko.
Rodzic wręcza dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
- „Powitanie” – dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba osobno. Unoszą język raz za górnymi, raz za dolnymi zębami.
- „Pyszny obiad” – dzieci oblizują językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.
- „Spacer” – przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.
- „Rodzinna zabawa” – dzieci naśladują dmuchanie baloników, wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
- „Karuzela” – dzieci naśladują ruch językiem w koło, od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.
- „Całusy” – dzieci wypychają wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.
- „Drzwi” – dzieci pokazują, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.
3. Zabawa ruchowa „Spacer z rodziną”. Dziecko stoi w pokoju i pokazuje ruchem historyjkę opowiadaną przez rodzica.
Jest piękna pogoda, idziemy całą rodziną do parku.
/Dziecko maszeruje w miejscu/
Na ścieżce błyszczy kałuża, po wiosennym deszczu,
/przeskakuje z nogi na nogę/
przy alei stoi parkowa ławeczka.
/wykonuje przysiad/
Idąc dalej, spotykamy skaczącą po drzewach wiewiórkę.
/podskakuje tak jak wiewiórka/
Przysiadamy na kolejnej ławce
/wykonuje przysiad/
i nie możemy się zdecydować, czy odpocząć, czy iść dalej.
/wykonuje kolejne przysiady/
Idziemy jednak dalej.
/maszeruje w miejscu/
Wśród gałęzi drzew śpiewa ptak.
/rozgląda się z ręką przy czole/
Wracamy do domu i odpoczywamy.
/dziecko siada lub kładzie się na dywanie/
4. Praca plastyczna „Portret mojej rodziny”.
Potrzebne: farby, pędzle, kredki, flamastry, kartki z bloku technicznego.
Jeśli dziecko nie jest w stanie namalować portretu członków swojej rodziny, można położyć na stole zdjęcie (jako wskazówkę podczas malowania).
Dziecko otrzymuje kartkę i ma za zadanie namalować członków swojej rodziny. Dzieci starsze po wyschnięciu prac mogą podpisać członków swojej rodziny.
5. Lepienie tortu z plasteliny. Potrzebne: plastelina, podkładka.
Dziecko rozgrzewa plastelinę w dłoniach i lepi z niej okrągłe placuszki, układając jeden na drugim jako warstwy tortu. Może udekorować tort według własnego pomysłu mniejszymi elementami z plasteliny.
6. Kończenie zdań – wypowiedzi dziecka na temat rodziny.
Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdania:
- Lubię moją rodzinę, bo…
- Z moją rodziną najbardziej lubię…
- Moja rodzina to…
- Moi rodzice są kochani, bo…
- Pomagam rodzicom w…
- Lubię być w domu, bo…
- Z tatą najchętniej robię…
- Z mamą najchętniej robię…
7. Zabawa ruchowa „Jadą goście”.
Dziecko z rodzicem zwracają się buziami do siebie i powtarzają wyliczankę, ilustrując ją ruchem.
Mamo! Mamo! /klaszczą w swoje ręce/
Co, co, co? /klaszczą w ręce partnera/
Goście jadą. /klaszczą w swoje ręce/
No to co? /klaszczą w ręce partnera/
Dzień dobry, dzień dobry. /podają sobie ręce na powitanie/
Cmok, cmok, cmok. /naśladują przesyłanie całusków, ze zwrotem głowy na prawo, na lewo i na wprost/
Tato! Tato! /klaszczą w swoje ręce/
Co, co, co? /klaszczą w ręce partnera/
Goście odjeżdżają. /klaszczą w swoje ręce/
No to co? /klaszczą w ręce partnera/
Do widzenia, do widzenia. /podają sobie ręce na pożegnanie/
Cmok, cmok, cmok. /naśladują przesyłanie całusków, ze zwrotem głowy na prawo, na lewo i na wprost/