Zabawy rozwijające z wykorzystaniem integracji sensorycznej (cz.2)
Propozycje zabaw dla dzieci objętych terapią psychologiczno-pedagogiczną, wczesnym wspomaganiem rozwoju i dla każdego przedszkolaka🙂
Zwyczajna zabawa z dzieckiem ma wiele korzyści terapeutycznych. To wspólnie spędzony czas, radość, ale także element stymulowania rozwoju. Oto kilka pomysłów na domowe zabawy, które pomogą rozwijać dziecku różne umiejętności.
Jaki to smak?
Przygotowujemy różne pokarmy: cytryna, chrzan, musztarda, cukier puder, sól itp. oraz małe łyżeczki,
Dajemy dziecku smaki na język, nazywamy smaki np. to jest słodkie, a to kwaśne itd.
Kartonowe pudełko
Potrzebne będzie zwykłe kartonowe duże pudełko, zachęcamy dziecko do wejścia do pudełka,
pozwalamy dziecku ukryć się w pudełku, zachęcamy je do wyskoczenia z pudełka.
Dziecko przechodzi przez pudełko jak przez tunel.
Tor przeszkód
Gromadzimy wałki, poduszki, obręcze itp. budujemy tor przeszkód. Pokazujemy dziecku w jaki sposób można go pokonać.
Zabawa z kolorowymi balonami
Gromadzimy kilka balonów w różnych kolorach, w różnych rozmiarach i w różnych kształtach. Dziecko bawi się nimi swobodnie.
Zawieszamy balon/balony pod sufitem i odbijajcie go/je.
Wypełniamy balony kilkoma ziarenkami ryżu, drobnej fasoli i odbijamy je . Zwracamy dziecku uwagę na dźwięk balonów.
Dźwiękowe memory
Gromadzimy pojemniczki po jajkach-niespodziankach. Sypiemy do każdego z nich różne materiały: ziarenka ryżu, ziarenka grochu, tic-taki, monety, garstkę cukru. Wsypujemy każdy materiał dwa razy . Dziecko wybiera jedno z jajka unosi go i potrząsa nim. Następnie drugą ręką wybiera drugie jajko i też nim potrząsa. Jeśli stwierdzi, że dźwięk potrząsanych jajek jest taki sam, odkłada je obok siebie, jeśli klocki będą miały różny dźwięk, to odkłada je na swoje miejsce.
Rozpoznawanie przez dotyk
Wkładamy jeden przedmiot do poszewki na poduszkę. Prosimy dziecko aby włożyło rękę do poszewki, nie zaglądając do środka a następnie opisało przedmiot, którego dotyka. Dziecko ma za zadanie odgadnąć co to za przedmiot, następnie wkładamy następny przedmiot. Dziecko opisuje czy przedmiot jest twardy czy miękki, zimny czy ciepły, mały czy duży itd.
Udanej zabawy