Pomysły na zabawy z dziećmi cz. VIII
Zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw i aktywności dla dzieci:
„Tańce w kole” – przygotuj dowolną skoczną piosenkę. Poproś dziecko, aby poruszało się po okręgu w rytm piosenki – najpierw maszerując, następnie podskakując naprzemiennie na jednej i drugiej nodze, unosząc ramiona i klaszcząc nad głową, skacząc krokiem dostawnym (bokiem). Dopilnuj, aby dziecko poruszało się w rytm muzyki. Zabawa rozgrzewa mięśnie całego ciała i kształtuje poczucie rytmu.
„Patyczkowe domino” – przygotuj farby i patyczki do uszu. Poproś dziecko, żeby pomalowało końcówki patyczków na wybrane kolory – każdą stronę innym. Odłóżcie patyczki do wyschnięcia. Zachęć dziecko do ułożenia patyczkowego domino – dokładania patyczków, tak aby stykające się części były tego samego koloru. Zabawa rozwija sprawność manualną i spostrzegawczość dziecka.
„Kolorowe bierki” – przygotuj patyczki do uszu. Poproś dziecko, aby wzięło wszystkie patyczki w garść, a następnie je puściło na stół – patyczki się rozsypią. Zachęć do zbierania po jednym patyczku tak, aby nie poruszyć pozostałych. Zorganizujcie zawody – wygrywa ten, kto zbierze więcej patyczków. Zabawa rozwija sprawność manualną dziecka.
„Wielkie zbiory” – przygotuj kilka przedmiotów tego samego rodzaju, na przykład skarpetki, piłeczki lub kulki zmiętego papieru, oraz pojemnik. Rozłóż przedmioty w różnych miejscach pokoju, a na środku podłogi postaw pojemnik. Poproś dziecko, aby na hasło „start!” zebrało po kolei wszystkie rozłożone przedmioty do pojemnika. W jednej chwili dziecko może mieć w rękach tylko jeden przedmiot – po kolejny może wrócić dopiero wtedy, gdy poprzedni wrzuci do pojemnika. Zróbcie zawody, kto szybciej zbierze przedmioty. W trudniejszym wariancie zabawy możesz rozłożyć w pokoju dwa rodzaje przedmiotów i dwa pojemniki – dziecko musi wrzucać po kolei przedmioty do właściwego pojemnika. Zabawa rozwija zwinność, szybkość i koordynację ruchową, a w trudniejszym wariancie – dodatkowo umiejętność dzielenia przedmiotów ze względu na rodzaj (ich segregowanie).
„Słuchowe memory” – przygotuj parzystą liczbę niewielkich zamykanych pojemników, na przykład po jajkach z niespodziankami, oraz różne sypkie produkty, np. groch, fasolę, sól, cukier, kaszę, ziarna kukurydzy itp. Wsyp taki sam produkt do dwóch pojemników i je zamknij. Wymieszaj pojemniki i zachęć dziecko do zabawy w słuchowe memory – wyszukiwania par pojemników z takim samym produktem. Zabawa rozwija spostrzegawczość słuchową i pamięć.
„Zgadnij, ile” – przygotuj kilka zamykanych pojemników, na przykład po jajkach z niespodziankami, oraz ziarna fasoli. Na każdym pojemniku napisz liczbę lub narysuj oczka jak na kostce do gry. Poproś dziecko, żeby do każdego pojemnika włożyło tyle fasolek, ile wskazuje liczba. Możesz także do każdego pojemnika włożyć kilka fasolek i poprosić dziecko o sprawdzenie, czy liczba fasolek w pojemniku zgadza się z liczbą na pojemniku, a następnie dołożenie lub odłożenie fasolek. Starszemu dziecku możesz zaproponować zabawę w trudniejszym wariancie – na pojemnikach napisz proste działania matematyczne (dodawanie w zakresie 10) i włóż do środka ziarna fasoli (lub fasoli i grochu). Zachęć dziecko do sprawdzania wyników działań – przeliczania elementów, ich dokładania lub odkładania. Zabawa rozwija umiejętności matematyczne – przeliczanie w zakresie 10.