Propozycje ćwiczeń rozwijających i stymulujących układy sensoryczne
Dla dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną i wczesnym wspomaganiem rozwoju i nie tylko. Rodzice mogą ćwiczyć z dziećmi w domu ponieważ te ćwiczenia nie wymagają sprzętów.
Ćwiczenia proszę wykonywać codziennie po jednym z każdej grupy.
Usprawnianie układu przedsionkowo- proprioceptywnego
- Skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki.
- Przeskakiwanie z nogi na nogę.
- Przysiady i wstawanie.
- W siadzie kręcenie się w kółko na pośladkach.
- Huśtanie w kocu.
- Turlanie po podłodze – zmienna faktura – koc, dywan. ( Nogi wyprostowane, ręce wzdłuż ciała).
- Zabawy w przepychanie i siłowanie się ( dziecko i rodzic stykają się plecami, nogami, ramionami lub dłońmi).
- Odbijanie balonika w nietypowy sposób – pięściami, głową, łokciem.
- Wałkowanie pleców – może być to wałek do masażu jak i kuchenny.
- Wchodzenie i schodzenie z podnóżka – podejmowanie prób zeskakiwania.
- Zwijanie ciała w kłębek ( robienie ślimaczka) w leżeniu na boku.
Usprawnianie układu dotykowego - Dotykanie dłoni i przedramion materiałami o różnej fakturze.
- Szukanie ukrytych przedmiotów w pojemniku wypełnionym grochem, kaszą lub ryżem.
- Wyklejanie z plasteliny.
- Kreślenie na plecach siedzącego dziecka znaków figur, cyfr, liter.
- Wskazywanie miejsca dotyku bez pomocy wzroku.
- Malowanie palcami obrazków z użyciem farb.
Usprawnianie planowania motorycznego
- Wykonywanie poleceń – podaj prawą rękę, tupnij lewą nogą, stań na prawej nodze.
- Rzucanie woreczków ( piłki) według instrukcji – do góry, do tyłu, w lewo, w prawo, w dół.
- Dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała.
- Wrzucanie woreczków do kosza ustawionego przed dzieckiem z instrukcją – rzuć prawą ręką dwa woreczki a lewą trzy.
- Poruszanie się według instrukcji – zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu , jeden w prawo, dwa w lewo.
- Wchodzenie i schodzenie z fotela ( przy obecności opiekuna).
Ćwiczenia równoważne
- Chodzenie na czworakach.
- Chodzenie na czworakach z obciążeniem na plecach( kg cukru)
- Chód stopa za stopą.
- Chodzenie na stopach dorosłej osoby.
- Kołysanie za biodra na boki, do przodu i do tyłu.
- Łapanie wyrzuconej w powietrze piłeczki ( na początku może być balon, apaszka).
- Łapanie baniek mydlanych.
- Tupanie nogami do rytmu.
- Przerzucanie z ręki do ręki woreczka.
Ćwiczenia grafomotoryczne i motoryki małej
- Kartkowanie stron w książkach i czasopismach.
- Przypinanie klamerek od bielizny do rozciągniętego sznurka.
- Przelewanie płynów z kubka do kubka.
- Wrzucanie drobnych monet do skarbonki.
- Zakręcanie i odkręcanie nakrętek od słoików.
- Wycieranie gumką linii pionowych i poziomych.
- Malowanie pianką do golenia.
Stymulacja wzrokowa
- Układanie puzzli.
- Nawlekanie makaronowych rurek na sznurek.
- Dostrzeganie różnic między obrazkami.
- Układanie klocków i wskazywanie kolorów.
- Dobieranie par jednakowych obrazków (domina obrazkowe, gra w Piotrusia).
- Odwzorowywanie wzorów graficznych (szlaczków).
- Wycinanie figur geometrycznych.