Pomysły na zabawy z dziećmi cz. IX
Zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw i aktywności dla dzieci:
„Domowe zawody pływackie” – przygotuj dwa długie ręczniki. Połóż je na podłodze równolegle w odległości około pół metra. Zachęć dziecko, żeby na ręcznikach ustawiło swoje zabawki, które będą dopingować sportowca podczas wyścigów. Następnie poproś, aby dziecko położyło się na brzuchu między ręcznikami i na sygnał wystartowało w wyścigach pływackich – uniosło głowę, ramiona, nogi i wykonywało ruchy jak podczas płynięcia (młodsze dziecko może poruszać wyłącznie rękami lub wyłącznie nogami). W tym czasie ciągnij za końce ręczników, aby dziecko miało wrażenie, że się porusza. Sportowiec dopływa do mety, gdy ściągniesz całe ręczniki. Powtórzcie zabawę kilka razy – możecie próbować wyścigów w różnych stylach pływackich. Zabawa wzmacnia mięśnie grzbietu, ramion oraz nóg.
„Tajemnicza postać” – zachęć dzieci do zabawy w odgadywanie osób z najbliższego otoczenia na podstawie opisu słownego. Opisz wygląd danej osoby, w tym jej cechy charakterystyczne. Gdy dziecko odgadnie, o kogo chodzi, zamieńcie się rolami – poproś dziecko o opisanie znajomej osoby. Zabawa wspiera rozwój mowy, rozwija słownictwo, kształtuje umiejętność logicznego myślenia.
„Malowanie bańkami” – przygotuj kartki, farby plakatowe, kubeczki z wodą, płyn do naczyń i rurki do napojów. Dolej do wody nieco płynu do naczyń oraz farby plakatowej w wybranym kolorze. W kilku pojemnikach możesz przygotować różne kolory płynu do baniek. Zachęć dziecko, żeby moczyło rurkę w kolorowym płynie do baniek, a następnie delikatnie dmuchało i puszczało bańki na kartce. Gdy bańki pękną, zostawią kolorowe ślady. Poproś dziecko o namalowanie w ten sposób radosnego obrazka. Zabawa jest dobrym ćwiczeniem oddechowym.
„Spacerowa skakanka” – wyjdź z dzieckiem na spacer. Ustalcie sposób poruszania się, np. dwa duże kroki i podskok obunóż. Na hasło „start!” oboje wykonajcie zadanie. W kolejnych powtórzeniach dodawajcie kroki, podskoki obunóż i na jednej nodze, przykucnięcia, wymachy ramion itp. Za każdym razem wspólnie liczcie i wykonujcie ustalone ruchy. Zabawa rozwija ogólna sprawność fizyczną, a dzięki przeliczaniu ruchów i powtarzaniu ich sekwencji sprzyja rozwijaniu umiejętności matematycznych. Zaangażowanie rodzica wpływa na rozwój emocjonalny dziecka.
„Wielkie malowanie” – przygotuj folię spożywczą, farby plakatowe, szerokie pędzle i słoik z wodą. Spakuj wszystko i zabierz dziecko na spacer. Znajdźcie miejsce, w którym będziecie mogli rozwinąć folię spożywczą, np. trzepak, dwa niewielkie drzewa rosnące w odległości około 1,5–2 m od siebie. Możecie też znaleźć dwa długie patyki i wbić je w ziemię w odpowiedniej odległości jeden od drugiego. Rozwiń folię spożywczą wokół trzepaka, drzew lub patyków tak, aby stworzyć dużą pionową foliową powierzchnię. Zachęć dziecko do namalowania na niej wiosennej łąki. Dopilnuj, aby podczas malowania dziecko wykonywało ruchy całych ramion. Po skończonej zabawie pamiętajcie o sprzątnięciu folii. Zabawa rozwija wyobraźnię, a dzięki ćwiczeniom rozmachowym (ruchom całych ramion) dziecko przygotowuje mięśnie rąk do nauk pisania.
„Kolorowa piana” – przygotuj piankę do golenia, barwniki (np. farby plakatowe), dużą torebkę strunową i taśmę klejącą. Włóż do woreczka strunowego po kilka kropli barwników w różnych kolorach. Poproś dziecko, aby dodało sporą porcję pianki do golenia. Zamknij szczelnie woreczek, możesz go dodatkowo zakleić taśmą klejącą. Zachęć dziecko do ugniatania woreczka z pianką tak, aby powstały abstrakcyjne obrazy – wspólnie zastanówcie się, jaki kształt widać w wymieszanych kolorach. Zabawa sensoryczna rozwija wyobraźnię oraz mięśnie dłoni dziecka.
„Szalone guziki” – przygotuj torebkę strunową, flamastry, garść plastikowych guzików, bezbarwny żel (np. do włosów) i taśmę klejącą. Narysuj na torebce kilka pętli. Poproś dziecko, żeby wrzuciło do woreczka guziki i kilka łyżek żelu. Zamknij szczelnie torebkę, a następnie przyklej jej krawędzie do stołu tak, aby się nie przesuwała. Gdy Ty lub dziecko naciśniecie na torebkę, guziki będą się przemieszczać w żelu. Zachęć dziecko do uporządkowania guzików w narysowanych pętlach, np. według kolorów, wielkości, w każdej pętli o 1 więcej lub o 1 mniej niż w poprzedniej. Zabawa rozwija wyobraźnię i umiejętności matematyczne oraz sprawność dłoni dziecka.