Nasze propozycje dla dzieci (cz. II)

Termin: 20 – 24 kwietnia 2020 r.

Część II.

Temat: „Dbam o segregację śmieci i tworzę z nich coś nowego”

Cele: dzieci dowiedzą się czym są śmieci i kto je produkuje, jak sprawić, żeby śmieci było mniej, w jaki sposób można powtórnie wykorzystać śmieci i co możemy z nich zrobić, jak segregować śmieci.

Potrzebne materiały: plansza nr 6 „Kosze na śmieci”, karta pracy dla dziecka nr 10, 11, kredki, farby, pędzle, nożyczki, papier kolorowy, klej, plastikowe butelki, kartonowe pudełko, rolka po papierze toaletowym.

1. Wprowadzenie do zajęć. Rodzic pokazuje dziecku kilka rodzajów śmieci (butelki po wodzie, papiery, szklany słoik itp.) i pyta, czy domyśla się, co to za wskazówka, dziecko odpowiada. Rodzic przekazuje dziecku wskazówkę: Segreguj śmieci.

2. „Skąd się biorą śmieci?” – dyskusja połączona z omówieniem planszy nr 6 „Kosze na śmieci”.

Rodzic zadaje dziecku pytanie: „Skąd się biorą śmieci? Kto wytwarza śmieci?”. Dziecko odpowiada.

Ciekawostki:

Każdego dnia, wszyscy wyrzucamy niepotrzebne rzeczy. W ciągu całego roku, każdy z nas wytwarza ok. 300 kg śmieci – to tyle ile waży ok. 10 telewizorów! To ogromna góra śmieci! Śmieci zalegają w środowisku, zanieczyszczają morza i oceany, lasy, glebę, szkodzą roślinom, zwierzętom oraz zdrowiu każdego z nas!

Następnie rodzic zadaje kolejne pytanie: „Co można zrobić, żeby śmieci było mniej? Kto może to zrobić?”. Rodzic słucha odpowiedzi dziecka, a następnie podsumowuje.

Ciekawostki:

Każdy z nas może sprawić, żeby góra śmieci była mniejsza, żeby świat był czystszy! Z foliowych siatek, plastikowych butelek, szklanych słoików, puszek, kubków, kartek i gazet można zrobić coś nowego. To recykling! Żeby to było możliwe, śmieci muszą, najpierw trafić do specjalnych koszy!

Rodzic pokazuje dziecku planszę nr 6 „Kosze na śmieci” i omawia z dzieckiem, jakie śmieci wrzucamy do koszy.

3. Zadanie plastyczne „Wiem, jak sortować śmieci!” – karta parcy nr 10.

Rodzic daje dziecku kartę pracy nr 10, na której narysowane są 4 kosze i różnego rodzaju śmieci. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie koszy na odpowiednie kolory.

Następnie dzieci starsze samodzielnie wycinają i przyklejają rysunki śmieci na odpowiednie kosze. Dzieci młodsze wykonują zadanie z rodzicami.

4. Zabawa ruchowa „Przed wyrzuceniem zgniatam butelki!”.

Rodzic kładzie na środku pokoju kartonowe pudełko, a dziecko wrzuca do środka plastikowe butelki. Gdy butelki się nie mieszczą, rodzic zadaje pytanie, co trzeba zrobić, żeby się zmieściły. W razie potrzeby rodzic podpowiada, że butelki zmieszczą się, jeżeli będą zgniecione.

Dziecko zgniata butelki nogami i ponownie wrzuca do pojemnika i sprawdza, że zmieściło się ich o wiele więcej (można przeliczać ile całych butelek plastikowych zmieściło się do pudełka, a ile zgniecionych).

5. „Program sortowania śmieci” – zadanie plastyczne z elementami programowania karta pracy nr 11.

Rodzic daje dziecku kartę pracy nr 11, na której narysowany jest komputer z elementami kodu blokowego, który opisuje, co powinno się zrobić w przypadku posiadania określonego rodzaju śmiecia. Rodzic objaśnia instrukcję i przeprowadza dziecko przez kolejne elementy „kodu”, wspólnie analizują przykład. Co powinniśmy zrobić z puszką? Kiedy chcemy się jej pozbyć, powinniśmy wrzucić ją do żółtego kosza. Rodzic prosi, aby dziecko pokolorowało pierwszy kosz. Następnie dziecko wypełnia kolejne przykłady.

6. Zabawa plastyczna „Zróbmy ze śmieci coś nowego!”

Potrzebne: materiały plastyczne, rolka po papierze itp.

Rodzic prosi dziecko, aby zamieniło papierową rolkę w kwiat.

Starsze dzieci projektują i wykonują kwiaty samodzielnie. Młodsze dzieci tworzą papierowy ogród z rodzicami.

Zachęcamy Rodziców do przesyłania zdjęć przedstawiających prace plastyczne wykonane z dziećmi. Zdjęcia prosimy wysłać na przedszkolnego Facebooka lub e-maila teresin1968@o2.pl.