Pomysły na zabawy z dziećmi cz. II

Zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw i aktywności dla dzieci:

7. „Wyścigi żab” – na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możesz do tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą. Możesz mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także wziąć udział w rywalizacji! Zabawa rozwija sprawność fizyczną dziecka, równowagę i koordynację ruchową. Element rywalizacji wpływa na rozwój w obszarze emocjonalnym, a udział w zabawie rodzeństwa i rodziców przyczynia się do kształtowania poczucia przynależności do rodziny.

8. „Korale z makaronu” – przygotuj makaron, który ma otwór w środku, np. rurki (penne), sznurek oraz farby plakatowe, pędzelek i kubeczek z wodą. Poproś, aby dziecko pomalowało farbami makaron. Po wyschnięciu zachęć do nawleczenia makaronu na sznurek. Zabawa rozwija kreatywność dziecka oraz sprawność rąk.

9. „Co zniknęło” – poproś, aby dziecko przyjrzało się wybranemu miejscu w domu, np. przedmiotom ustawionym na półce, i zapamiętało je. Poproś, aby się odwróciło, a w tym czasie zmień ułożenie elementów, dodaj lub schowaj wybrany przedmiot. Zachęć dziecko do odgadnięcia, co się zmieniło. Zabawa rozwija spostrzegawczość i pamięć, dzięki czemy przygotowuje dziecko do nauki rozpoznawania liter i cyfr. Stosowanie określeń nad, pod, obok, za, przed, z lewej strony, z prawej strony (w wypadku starszych dzieci) rozwija orientację w przestrzeni i kształtuje umiejętności matematyczne.

10. „Na budowie” – przygotuj ulubione klocki dziecka. Połóż je na podłodze w jednej części pokoju. Poproś dziecko, aby zbudowało z nich budowlę w drugiej części pokoju. Zadaniem dziecka jest przeniesienie klocków w z jednego miejsca na drugie, ale bez wykorzystania dłoni – może je przesuwać nogą, łokciem, przenosić palcami stóp itp. Gdy wszystkie klocki będą przeniesione, poproś o stworzenie z nich budowli. Pierwsza część zabawy rozwija kreatywność dziecka oraz jego koordynację ruchową, druga (układanie klocków) kształtuje sprawność manualną.

11. „Zgadnij, co mam na myśli” – wybierz jeden przedmiot z otoczenia, nastepne opisz jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) możesz zmieniać w zależności od możliwości dziecka. Zabawa rozwija dziecięcą wyobraźnię i umiejętność logicznego myślenia

12. „Tajemnicze stwory” – przygotuj niepotrzebne opakowania po dowolnych produktach, np. pudełka, kubeczki, tacki. Zachęć dziecko do zbudowania z nich stworków – łączenia, oklejania papierem kolorowym, paskami pociętych gazet. Można wykorzystać samodzielnie przygotowany klej z mąki (przepis poniżej). Po wyschnięciu pracy poproś dziecko o jej popmalowanie farbami. Zabawa rozwija kreatywność, wyobraźnię, a także sprawność dłoni.

Przepis na klej z mąki: Do garnka wlewamy pół szklanki zimnej wody, dodajemy jedną czubatą łyżkę mąki ziemniaczanej, jedną czubatą łyżkę mąki pszennej i łyżeczkę soli. Całość mieszamy, aby nie było grudek, a następnie dolewamy szklankę wrzątku, cały czas mieszając. Po ostudzeniu klej jest gotowy.