Pomysły na zabawy z dziećmi cz. V

Zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw i aktywności dla dzieci:

1. „Uciekająca piłka” – przygotuj dmuchaną piłkę. Poproś dziecko, aby usiadło na podłodze w siadzie prostym (z wyprostowanymi nogami). Połóż piłkę obok dziecka i poproś, aby przeturlało ją dokoła siebie, nie zginając nóg. Powtórz ćwiczenie kilka razy. Następnie umieść piłkę między stopami dziecka. Poproś, aby się położyło i podało piłkę nogami do rąk, a następnie usiadło i ponownie umieściło piłkę między stopami. Powtórz ćwiczenie kilka razy. Na koniec umieść piłkę między zgiętymi kolanami dziecka. Poproś dziecko, aby trzymając piłkę kolanami uniosło biodra do góry. Powtórz ćwiczenie kilka razy. Ćwiczenie rozciąga mięśnie grzbietu i wzmacnia mięśnie brzucha.

2. „Domowe klasy” – ułóż na podłodze kratownicę 2 x 2 lub 3 x 3 pola. Możesz wykorzystać sznurek lub taśmę malarską. Pola powinny być takiej wielkości, aby dziecko mogło swobodnie stanąć w jednym z nich. W każdym polu ułóż kartkę pokolorowana przez dziecko na jeden dowolny kolor (możesz wykorzystać karty przygotowane w poprzedniej zabawie), np.: czerwony, zielony, niebieski, żółty, pomarańczowy, różowy, fioletowy, czarny, złoty. Poproś dziecko, aby zgniotło mocno jedną kartkę i stanęło przed kratownicą. Zachęć, aby rzuciło zmiętą kartkę na kratownicę i wylosowało kolor. Następnie skakało kolejno na wszystkie pola i na każdym polu wypowiadało nazwę przedmiotu (lub zwierzęcia, rośliny), który jest w wylosowanym kolorze. Podawanie nazw przedmiotów w wylosowanym kolorze rozwija wyobraźnię i zakres słownictwa dziecka. Zabawa ruchowa – skakanie po polach – to dobre ćwiczenie gimnastyczne.

3. „Zwinne koty” – poproś dziecko, aby zamieniło się w kotka – stanęło na czworakach i kilka razy powoli i dokładnie naprzemiennie unosiło i opuszczało grzbiet jak kot, który się łasi. Następnie poproś dziecko, aby w pozycji na czworakach unosiło do tyłu raz jedną, raz drugą nogę. W zależności od sprawności dziecka możesz poprosić, aby podczas unoszenia lewej nogi uniosło także prawą rękę, a podczas unoszenia prawej nogi uniosło także lewą rękę – i chwilę wytrzymało w takiej pozycji. Na koniec zachęć dziecko-kotka, aby usiadło na swoich stopach i sięgnęło dłońmi do podłogi jak najdalej od siebie. Ćwiczenie rozciąga mięśnie grzbietu, wzmacnia mięśnie pośladków i ramion, kształtuje równowagę.

4. „Dzwonki matematyczne” – przygotuj kilka pojemników po jogurtach, sznurek, nożyczki, kartkę, flamaster i dwa krzesła. Na każdym pojemniku oznaczcie punktację – możecie narysować kropki (jak na kostce do gry) lub cyfry. W dnie każdego kubeczka zrób niewielki otwór i poproś dziecko, aby przewlekło przez niego kawałek sznureczka (ok. 20 cm). Przygotuj długi sznurek, przyczep go do oparć dwóch krzeseł i ustaw krzesła tak, aby sznurek był naprężony. Przywiąż do niego końce sznureczków z kolorowymi kubkami. Zachęć dziecko do rzucania w kubeczki zgniecioną kartką, liczenia zdobytych punktów, dodawania kolejnych, porównywania, kto zdobył więcej, a kto mniej. Malowanie kubeczków rozwija sprawność manualną, a także wyobraźnię i cierpliwość. Rzucanie zmiętą kartką rozwija celność, a zabawa w przeliczanie punktów kształtuje umiejętności matematyczne.

5. „Wiosenne kwiaty” – przygotuj kilka rurek do napojów, kolorowy papier lub bibułę, nożyczki i klej. Przygotuj paski kolorowego papieru wielkości około 20 cm x 10 cm. Poproś dziecko, aby ponacinało paski – nacięcia powinny być dość głębokie i ułożone jedno obok drugiego – będą płatkami. Tak przygotowane paski owijajcie wokół rurki i sklejajcie. W ten sposób możecie stworzyć bukiet wiosennych kwiatów. Cięcie papieru nożyczkami i mocowanie płatków rozwijają sprawność rąk, a dobór materiałów, kolorów, sposobu cięcia papieru rozwijają kreatywność dziecka.

6. „Wiosenne skoki” – zachęć dziecko, aby stanęło prosto, a następnie zaczęło maszerować w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami. Po chwili poproś, aby kucnęło i na hasło: hop! podskoczyło jak najwyżej. Powtórz ćwiczenie kilka razy. Zachęć dziecko do podskoków obunóż w miejscu. Po kilku podskokach poproś, aby z każdym kolejnym naprzemiennie robiło rozkrok i łączyło stopy. Poproś, aby do skoków dziecko dołączyło klaskanie – gdy jest w rozkroku, ramiona ma rozłożone na boki, gdy łączy stopy – klaszcze wyprostowanymi rękami nad głową. Po kilku powtórzeniach poproś, aby dziecko naprzemiennie robiło podskoki, w których jedna noga jest wystawiona do przodu, a druga – do tyłu, a ręce podparte na bokach. Możesz zaproponować, aby po chwili dziecko do skoków dołączyło ruchy rąk – klaskanie nad głową. Zabawa ćwiczy skoczność oraz koordynację ruchową dziecka.