Pomysły na zabawy z dziećmi :) cz. VII

Zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw i aktywności dla dzieci:

13. „Grotołazi” – przygotuj kilka krzeseł lub stołków i koc. Ustaw krzesła w niewielkiej odległości od siebie i przykryj kocem. Zachęć dziecko do zabawy w grotołaza – przejścia przez tunel pod krzesłami. Możesz utrudnić zabawę – poprosić, by dziecko naprzemiennie przechodziło pod jednym krzesłem i po kolejnym krześle (raz dołem, raz górą). Zabawa rozwija ogólną sprawność fizyczną dziecka.

14. „Memory geometryczne” – przygotuj kolorowy papier, nożyczki, klej i kilka kartek z bloku technicznego. Wspólnie z dzieckiem wytnijcie z kolorowego papieru 2 zestawy figur, np. po 2 czerwone i zielone kółka, po 2 niebieskie i żółte kwadraty, po 2 czerwone i zielone prostokąty, po 2 niebieskie i żółte trójkąty. Liczba figur zależy od możliwości dziecka, ważne, żeby były po dwie identyczne pod względem kształtu i koloru figury. Przetnij kartki z bloku technicznego na pół lub na 4 części i na każdym kartoniku naklejcie po jednej figurze. Poproś dziecko, aby ułożyło kartoniki figurami do dołu, a następnie kolejno losujcie po 2 kartoniki tak, aby znaleźć parę figur. Przygotowanie gry – wycinanie figur – rozwija sprawność rąk, a wyszukiwanie par identycznych figur rozwija spostrzegawczość i pamięć dziecka.

15. „Dmuchawka” – przygotuj kilka ściereczek kuchennych oraz małą piłeczkę. Poproś dziecko, aby ze ściereczek ułożyło na podłodze spiralę. Odległość między krawędziami spirali powinna być nieco większa, niż średnica piłeczki – piłka powinna się między nimi swobodnie mieścić. Ułóż piłeczkę na początku spirali i zachęć dziecko, aby dmuchając w piłeczkę przetoczyło ją do środka. Ważne, aby podczas dmuchania dziecko układało usta jak podczas wymawiania głoski u. Możecie ułożyć ze ściereczek inny kształt lub labirynt. Zabawa jest dobrym ćwiczeniem logopedycznym.

16. „Mistrz tańca” – przygotuj kółka w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim i żółtym. Ułóż je na podłodze, np. żółte kółko z przodu, niebieskie z tyłu, czerwone z lewej strony, zielone z prawej. Poproś dziecko, aby stanęło między kółkami, a następnie podawaj rytm, który dziecko ma odtworzyć dotykając wskazanych kółek, np.: • prawa noga: 2 zielone, 2 czerwone; • lewa noga: 1 zielony, prawa noga: 3 niebieskie; • lewa ręka: 2 niebieskie, prawa noga: 2 żółte; • lewa ręka: 2 czerwone, prawa ręka: 2 żółte, podskok. Starszym dzieciom możesz prezentować rytm za pomocą symboli i cyfr lub tabliczek z oczkami jak na kostce do gry. Zabawa rozwija koordynację wzrokowo-ruchową, kształtuje pamięć i umiejętność odczytywania informacji przedstawionej w formie graficznej.

17. „Głodna żaba” – przygotuj kubeczek po jogurcie, sznurek o długości ok. 30 cm, plastelinę i nożyczki, ewentualnie farby i pędzel lub papier kolorowy i klej. W dnie kubeczka zrób niewielki otwór. Na końcu sznurka zawiąż supełek i przewlecz sznurek od dołu przez otwór w kubku (supełek powinien być przy spodzie). Poproś dziecko, aby ulepiło z plasteliny muchę (może być kulka) i umocujcie ją na drugim końcu sznurka. Zachęć dziecko do ozdobienia kubeczka tak, żeby przypominał żabę – pomalowania na zielono, doklejenia oczu i łap. Gdy zabawka jest gotowa, zachęć dziecko do takiego manewrowania kubkiem, aby mucha z plasteliny wpadła do środka. Możecie zorganizować zawody – wygrywa ten, kto pierwszy nakarmi żabę. Przygotowanie zabawki rozwija kreatywność, a zabawa w „głodną żabę” rozwija sprawność motoryczną i koordynację wzrokowo-ruchową.

18. „Pudełkowe miasteczko” – przygotuj kilka pudełek po produktach (najlepiej różnej wielkości), arkusz kartonu, klej, nożyczki i farby. Zachęć dziecko do zbudowania makiety miasteczka – wycinania, sklejania i malowania pudełek w taki sposób, żeby powstały budynki z dachami, drzwiami, balkonami itp., a następnie ustawienie ich na arkuszu kartonu. Warto pamiętać o namalowaniu dróg, „posadzeniu” drzew z rolek po papierze toaletowym i zbudowaniu placu zabaw z plasteliny. Zabawa rozwija wyobraźnię, kształtuje sprawność manualną i umiejętności konstrukcyjne.