Propozycje na zabawy z dziećmi :)

Temat: „Wakacyjne podróże” cz. 2

Cele: rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie mowy i myślenia, usprawnianie narządów mowy, zapoznanie z różnymi pojazdami, pobudzanie ciekawości badawczej, usprawnianie małej motoryki.

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy. Potrzebne: lusterko.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).

2. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Czym podróżujemy?”. Rodzic zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będzie się poruszać.

  • Wyrusza z domu samochodem (dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą) zatrzymuje się, zostawia samochód na parkingu.
  • Wsiada do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).
  • Wsiada do pociągu (ustawia się z rodzicem jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).
  • Dojechało nad piękne jezioro, gdzie wsiada do kajaka (maszeruje, naśladuje rękami ruch wiosłowania).

3. Ćwiczenia rozwijające myślenie „Dokąd dzieci pojadą na wakacje?”. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło dokąd dziecko pojedzie na wakacje.

  • Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)
  • Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
  • Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)
  • Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

4. Ćwiczenia słuchowe „Co to za słowo?”. Rodzic dzieli słowa rytmicznie (na sylaby), np. ka-pe-lusz, chus-tecz-ka, czap-ka, a zadaniem dziecka jest powiedzieć całe słowa. Dzieci starsze – rodzic może dzielić słowa na głoski.

5. Ćwiczenia dotykowe „Wakacyjne akcesoria”. Potrzebne: mała walizka, przedmioty, które kojarzą się z wakacjami, np.: okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, sandały, piłka itp., opaska do zasłonięcia oczu. Rodzic daje do ręki dziecku z zasłoniętymi oczami dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych odpowiedzi.

6. Zabawy badawcze z wodą „Co będzie pływać, a co nie?”. Potrzebne: pojemnik z wodą, lekkie przedmioty (kawałek kartki, mała plastikowa nakrętka, piłeczka pingpongowa) i ciężkie przedmioty (drewniany klocek, metalowy samochodzik, mały kamyk).

Dziecko umieszcza w pojemniku kilka przedmiotów i próbuje określić, dlaczego jedne toną, a inne nie. Wniosek: Przedmioty, które są lekkie, unoszą się na wodzie, a przedmioty cięższe opadają na dno pojemnika.

7. Zabawa rozwijająca małą motorykę „Wakacyjny rysunek”. Potrzebne: tacka i piasek dla dziecka.

Rodzic daje dziecku tackę z piaskiem i prosi, aby narysowało na niej palcem plażę, morskie fale, słońce i chmury.

Kolorowy piasek możemy wykonać samodzielnie, wykorzystując sól kuchenną i kolorową kredę tablicową. Kredę wcieramy w rozsypaną sól aż do momentu uzyskania żądanego natężenia koloru.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,wakacje-wakacje,679375