Propozycje zabaw na kolejny tydzień

Temat: „Święto rodziców”

Termin: 25 – 29 maja 2020r.

Cele: rozwijanie mowy, rozwijanie pamięci, wzbogacanie wiedzy o rodzinie, określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny, rozwijanie sprawności manualnej, wzmocnienie więzi uczuciowej między dziećmi i rodzicami, rozwijanie sprawności fizycznej.

1. Oglądanie zdjęć rodziców z ich dzieciństwa, porównywanie zdjęć rodziców z wyglądem dzieci.

2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Potrzebne: lusterko.

Rodzic wręcza dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

  • „Powitanie” – dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba osobno. Unoszą język raz za górnymi, raz za dolnymi zębami.
  • „Pyszny obiad” – dzieci oblizują językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.
  • „Spacer” – przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.
  • „Rodzinna zabawa” – dzieci naśladują dmuchanie baloników, wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
  • „Karuzela” – dzieci naśladują ruch językiem w koło, od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.
  • „Całusy” – dzieci wypychają wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.
  • „Drzwi” – dzieci pokazują, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.

3. Zabawa ruchowa „Spacer z rodziną”. Dziecko stoi w pokoju i pokazuje ruchem historyjkę opowiadaną przez rodzica.

Jest piękna pogoda, idziemy całą rodziną do parku.

/Dziecko maszeruje w miejscu/

Na ścieżce błyszczy kałuża, po wiosennym deszczu,

/przeskakuje z nogi na nogę/

przy alei stoi parkowa ławeczka.

/wykonuje przysiad/

Idąc dalej, spotykamy skaczącą po drzewach wiewiórkę.

/podskakuje tak jak wiewiórka/

Przysiadamy na kolejnej ławce

/wykonuje przysiad/

i nie możemy się zdecydować, czy odpocząć, czy iść dalej.

/wykonuje kolejne przysiady/

Idziemy jednak dalej.

/maszeruje w miejscu/

Wśród gałęzi drzew śpiewa ptak.

/rozgląda się z ręką przy czole/

Wracamy do domu i odpoczywamy.

/dziecko siada lub kładzie się na dywanie/

4. Praca plastyczna „Portret mojej rodziny”.

Potrzebne: farby, pędzle, kredki, flamastry, kartki z bloku technicznego.

Jeśli dziecko nie jest w stanie namalować portretu członków swojej rodziny, można położyć na stole zdjęcie (jako wskazówkę podczas malowania).

Dziecko otrzymuje kartkę i ma za zadanie namalować członków swojej rodziny. Dzieci starsze po wyschnięciu prac mogą podpisać członków swojej rodziny.

5. Lepienie tortu z plasteliny. Potrzebne: plastelina, podkładka.

Dziecko rozgrzewa plastelinę w dłoniach i lepi z niej okrągłe placuszki, układając jeden na drugim jako warstwy tortu. Może udekorować tort według własnego pomysłu mniejszymi elementami z plasteliny.

6. Kończenie zdań – wypowiedzi dziecka na temat rodziny.

Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdania:

  • Lubię moją rodzinę, bo…
  • Z moją rodziną najbardziej lubię…
  • Moja rodzina to…
  • Moi rodzice są kochani, bo…
  • Pomagam rodzicom w…
  • Lubię być w domu, bo…
  • Z tatą najchętniej robię…
  • Z mamą najchętniej robię…

7. Zabawa ruchowa „Jadą goście”.

Dziecko z rodzicem zwracają się buziami do siebie i powtarzają wyliczankę, ilustrując ją ruchem.

Mamo! Mamo! /klaszczą w swoje ręce/

Co, co, co? /klaszczą w ręce partnera/

Goście jadą. /klaszczą w swoje ręce/

No to co? /klaszczą w ręce partnera/

Dzień dobry, dzień dobry. /podają sobie ręce na powitanie/

Cmok, cmok, cmok. /naśladują przesyłanie całusków, ze zwrotem głowy na prawo, na lewo i na wprost/

Tato! Tato! /klaszczą w swoje ręce/

Co, co, co? /klaszczą w ręce partnera/

Goście odjeżdżają. /klaszczą w swoje ręce/

No to co? /klaszczą w ręce partnera/

Do widzenia, do widzenia. /podają sobie ręce na pożegnanie/

Cmok, cmok, cmok. /naśladują przesyłanie całusków, ze zwrotem głowy na prawo, na lewo i na wprost/