Zabawy dla dzieci :)

Temat: „Wesołe rączki”

Termin: 1 – 5 czerwca 2020 r.

Cele: kształtowanie orientacji w schemacie ciała, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, kształtowanie świadomości pojęć typu „prawa i lewa ręka”, rozwijanie umiejętności manualnych.

1. „Prawa i lewa ręka” – przygotowanie do zabawy. Dziecko stoi przodem do rodzica, który prosi je, aby swoją lewą rękę położyło na sercu, a następnie wystawiło ją do przodu. Zakłada mu frotkę, mówiąc: „To jest twoja lewa ręka”.

2. Zabawa „Rączki witają się…”. Rodzic prosi, aby dziecko ustawiło się z nim w pokoju. Na hasło: Rączki witają się…z rączkami/kolanami, brzuszkami dziecko wita się z rodzicem wskazywanymi częściami ciała.

3. Małe rączki – ilustrowanie ruchem treści wiersza. Rodzic prosi, aby dziecko ustawiło się w pokoju i uważnie wysłuchało wiersza. Dziecko naśladuje ruchy rodzica.

Na zabawę nadszedł czas: rączki w górę, potem w pas.

(podnosimy rączki w górę i kładziemy na boki)

Rączka lewa, rączka prawa,

(wystawiamy do przodu najpierw lewą, a potem prawą rękę)

z nimi fajna jest zabawa! Małe rączki wciąż wirują,

(poruszamy dłońmi, jakbyśmy wkręcali żarówki)

skoczne rytmy wyklaskują.

(klaszczemy w dłonie)

Brzuszek pomasują też,

(masujemy brzuszek)

ale chyba to już wiesz! Do rodziców wciąż machają,

(odwracamy się i machamy do rodziców)

do zabawy zapraszają. Gdy złączymy rączki dwie,

(łączymy ręce)

co powstanie – każdy wie!

Trąbka, która głośno gra: tru, tu, tu, raz i dwa!

(udajemy, że gramy na trąbce)

Teraz na bębenku gram: bum, bum, bum i ram, pam, pam.

(udajemy, że gramy na bębnie, uderzając dłońmi o uda)

Kiedy klaszczą rączki dwie,

(klaszczemy w dłonie)

wnet usłyszy każdy je. O tym, że rączki to łobuzy

(robimy „młynek” z rąk)

wie przedszkolak mały i duży!

(kładziemy ręce na ziemi, potem podnosimy je do góry).

4. Zabawa ruchowa „Rączka stop, rączka start”. Kiedy rodzic podniesie rękę, dziecko maszeruje po pokoju, natomiast gdy ją opuści – zatrzymuje się i staje w bezruchu.

5. Zabawa rozwijająca wyobraźnię „Teatr rączek”

Rodzic zasłania okna w pokoju, przygotowuje „ekran” przesłaniając stojak płótnem i ustawiając za nim lampkę. Rodzic bawi się z dzieckiem w teatr cieni. Dziecko pokazuje, przy użyciu rączek dowolne zwierzątko bądź postać.

6. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej „Łowimy rączki”

Potrzebne: papierowe sylwety rąk wycięte z papieru zakończone haczykami, wędka.

Dzieci starsze mogą samodzielnie odrysować swoje dłonie, potem wycinają je za pomocą nożyczek. Rodzic przykleja na papierowych rączkach zadania dla dziecka:

  • lewą ręką dotknij nosa,
  • prawą ręką wskaż lewe oko,
  • lewą ręką dotknij lewego kolana,
  • prawą ręką pomasuj brzuch,
  • zrób trąbkę z rąk,
  • trzy razy klaśnij w dłonie,
  • połóż obydwie ręce na głowie,
  • połóż ręce na policzkach,
  • ściśnij obydwie ręce w piąstkę,
  • inne pomysły.

Rodzic wyjaśnia dziecku, że są to rączki z zadaniami dla niego. Ich zdobycie nie jest jednak proste, dziecko musi za pomocą wędki wyłowić jedną rączkę i wykonać zadanie, jakie jest na niej zapisane.

7. Praca plastyczna „Paluszkowy obrazek”

Potrzebne: kolorowe farby, kartony, kubeczek z wodą.

Zadaniem dziecka jest stworzenie obrazka z odbić opuszków palców. Dziecko nie może malować palcami, rozcierać farby – może jedynie robić odbicia swoich opuszków palców.