Zapraszamy do wspólnej nauki poprzez zabawę.

WITAJCIE DRODZY RODZICE I KOCHANE PRZEDSZKOLAKI 🙂 !

Zapraszamy do wspólnej nauki poprzez zabawę.

Temat:Wiosna na wsi.

Termin: od 14 kwietnia do 17 kwietnia 2020r.

Cele: rozwijanie mowy, poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka, poznawanie produktów otrzymywanych z mleka, rozwój analizy i syntezy słuchowej, sprawności i ekspresji ruchowej, manualnej, kształtowanie logicznego myślenia,

1. Dzień dobry zwierzątka. Zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy.

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami)-dzieci starsze liczą ziarenka w zakresie dziesięciu.
Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

2.Zabawa w rymy.

Raz wybuchła na podwórku awantura,
bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!
Kura…… (gdacze),
kaczka…..( kwacze).
Krowa…..( ryczy),
świnia…..( kwiczy),
owca…..( beczy).
Koza…..( męczy),
a na płocie przy chlewiku,
kogut pieje: kukuryku!
Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.
Odnalazła kura pióra i umilkła awantura.
A pisklęciu się dostała niezła bura!

Starsze dzieci szukają rymów do wyrazów podanych w nawiasach, młodsze dzieci naśladują zwierzęta i odpowiadają na pytania zadane przez rodziców dotyczące tekstu wiersza np. Ile piór zginęło pewnej kurze? (maluszki pokazują na paluszkach głośno licząc).

3.Zabawa z wierszykiem”KONIK”

Biega źrebaczek po łące (opukujemy plecy dziecka opuszkami palców) wąchając kwiatki pachnące. Tu rosną stokrotki, maki a tu kolorowe bratki (poszczypujemy w różnych miejscach). Podchodzi klacz, jego mama (kroczymy po plecach palcami) nosem go lekko dotyka (lekko naciskamy jednym palcem). Konik do mamy się śmieje i dalej po łące bryka (skoki nadgarstkami i palcami). Potem wieczorem w stajence do mamy tuli się blisko (przytulamy się do dziecka), układa się do snu na sianie i chrapie jak wielkie konisko (naśladujemy chrapanie).

Młodsze dzieci leżą, zamykają oczy i wyobrażają sobie całą historię, starsze próbują ją opowiedzieć.

4.Zabawa paluszkowa „DWIE ŚWINKI

Dwie małe, różowe świnki (podnieś palce wskazujące)
były bardzo głodne, jak to świnki. (jak przy jedzeniu)
Gdy gospodarz zawołał je zaraz popędziły. (poruszaj palcami do przodu i tyłu)
I z rozpędem do korytka z jedzeniem wskoczyły. (skok rękoma)
Dwie małe, różowe świnki, (podnieś w górę palce)
chciały się bawić jak to świnki. (wyginaj palce)
Tarzały się w błocie calutki dzień, (przekładaj ręce jedną na drugą)
a wieczorem poszły spać do chlewiska. (połóż ręce pod głowę)

5.Wiersz KROWA I MUCHA”- ćwiczenia oddechowe, logopedyczne.

Była sobie krowa mała, która porzuć trawkę chciała. Trawka świeża i zielona, krówka jest nią zachwycona. Najpierw wącha, (wdech przez nos) potem wzdycha (wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaach!), a nad trawką mucha bzyka (bzzzzz- zęby złączone). Żuje krówka swoją trawkę, (okrężne ruchy żuchwy) myśli „chyba zjem dokładkę!”. Lecz te myśli jej przerywa mucha, która ciągle bzyka (bzzzz- zęby złączone, usta rozciągnięte). Krowa – pac! – ogonem muchę, (klaśnięcie i wymówienie słowa pac) mucha brzęczy wciąż nad uchem! (bzzzz- zęby złączone, usta rozciągnięte). Tak dzień cały się bawiły, aż opadły całkiem z siły!

6.Zabawa: Jakie jest zwierzę ?

Rodzic pyta jaki (jaka)…jest? podając nazwę zwierzęcia a dzieci wymyślają określenia np.

Jaka jest kura? (mała, głośna…),

Jaki jest kogut? (szybki …)

Jaki jest koń? (duży, groźny…)

Jaka jest kaczka? (powolna, groźna…)

Starsze dzieci dodatkowo mogą wypisać pierwszą głoskę, na którą zaczyna się dane zwierzątko i głośno ją wypowiedzieć (wypisujemy poznane literki).

7.Ćwiczenia gimnastyczne

Dz. stają w rozkroku trzymając oburącz złożoną gazetę – w skłonie w przód wymachują gazetą w przód i w tył. Po kilku ruchach prostują się i wymachują gazetą.

Ugniatają gazetę tak, aby powstały kulki – piłki. Rzucają kulkami i chwytają je w miejscu, w chodzie, w biegu; rzucając i chwytając wykonują dodatkowe zadania np.: dotykają rękami podłogi, robią młynek( to już tylko dzieci starsze). Maszerują z kulką na głowie, rzucają do celu ( kosz na śmieci).

8.Praca plastyczna

Dzielimy kartkę na pół. Po lewej stronie dzieci rysują krowę (starsze dzieci rysują krowę, młodszym pomagają rodzice). Dzieci kolorują swoje krowy. Po prawej stronie kartki rysują produkty mleczne lub wycinają z gazet, to co powstaje z mleka.

Zachęcamy Was do przesyłania zdjęć przedstawiających Wasze prace plastyczne. Zdjęcia prosimy wysłać na przedszkolnego Facebooka lub e-maila teresin1968@o2.pl.